Brskaj po izdelkih

Brskaj po vsebinah

Regulativa i-Size - kaj je to?

Nov Evropski standard z oznako ECRS 129 oz. bolj znan pod imenom i-Size je razvil odbor strokovnjakov pod okriljem Ekonomske komisije Združenih narodov za Evropo, in sicer z namenom izboljšanja varnosti otrok v cestnem prometu v Evropi.

Standard  i-Size je v veljavo stopil 9. julija 2013. Trenutno se vzporedno uporabljata oba standarda - ECE R44/04 in ECRS 129. Tako se lahko avtosedeži, ki so v skladu s katerim od teh standardov, še naprej prodajajo in varno uporabljajo.

i-size-1-1100x400.jpg

Zakaj novi standard?

  1. Avtomobilske nesreče so na prvem mestu med vzroki smrti pri otrocih.*
  2. Uporaba in namestitev varnostnih avtosedežev ni optimalna:
  • 52% vseh varnostnih avtosedežev, ki se pritrdijo z varnostnim pasom, je nameščenih nepravilno, od tega kar 27 % z večjimi napakami.**
  • Preveč staršev svoje otroke prezgodaj prestavi v varnostni avtosedež, obrnjen v smeri vožnje (iz varnostnega avtosedeža skupine skupine 0 oz. 0+ v varnostni avtosedež skupine 1).
  1. Standard ECE R44 ne vključuje kriterijev za testiranje varnostnih avtosedežev, ki so udeleženi v prometni nesreči s stranskim trkom.

* Vir: WHO (2007), EEVC Working Group 18 Report Child Safety (Feb. 2006)

** Vir: www.protectchildgb.org.uk

Z uvedbo standarda i-Size je uporabnikom pri nakupu novega varnostnega avtosedeža za dojenčka ali otroka na voljo še ena možnost za izbiro, ki je v skladu z najnovejšimi standardi.

Standard i-Size je sestavljen iz treh standardov:

  • ECE R129, ki se nanaša na varnostne zadrževalne sisteme za otroke (CRS),
  • ECE R16, ki opredeljuje sistem varnostnih pasov v vozilih in prostorske zahteve za ISOFIX in
  • ECE R14, ki opredeljuje zahteve glede vzdržljivosti sidriščnih točk in talnega dela avtomobila.

Otroški avtosedeži i-Size so homologirani z vsemi i-Size avtomobilskimi sedeži in s skoraj vsakim vozilom, opremljenim s sistemom Isofix. Na ta način boste veliko lažje našli pravi sedež za vaše vozilo. Da je vaše vozilo opremljeno z i-Size sedežem boste prepoznali po logotipu na ustreznem sedežu ali našli v knjižici z navodili za uporabo vašega vozila. Če nimate homologiranega vozila i-Size, morate pri proizvajalcu otroškega avtosedeža preveriti seznam ustreznih vozil.

kako-izbrati-pravi-sedez-5-1100x575.jpg

TEMELJNA NAČELA i-SIZE

Trenutno sta v veljavi dva varnostna predpisa glede varnega prevoza otrok v vozilih: ECE R44 in novi ECE R129.

ECE R129 se bo izvajal v treh fazah: Glavni del 1. faze, poznan kot i-Size, je v veljavi od leta 2013.  2. in 3. faza sta trenutno še v razvoju.

Cilj nove uredbe je še dodatno izboljšati varnost otrok v vozilu, poenostaviti združljivost otroških avto sedežev z avtomobili in poskrbeti, da bodo izbira, namestitev in uporaba otroških avto sedežev enostavnejše na dolgi rok. 

I-Size temelji na 5 pomembnih točkah, določenih v novem varnostnem predpisu.

1. Zakonska obveza: Dojenčki se morajo voziti v nazaj obrnjenem otroškem avto sedežu do 15. meseca starosti

V primeru čelnega trka je dojenček v nazaj obrnjenem sedežu potisnjen v otroški avto sedež. Posledično sta bistveno bolje zaščitena zlasti dojenčkova glavica in vrat. V prvih mesecih mora biti dojenčkova glavica še posebej dobro zaščitena, saj je v primerjavi s celim telesom nesorazmerno velika, podprte pa morajo biti tudi dojenčkove še vedno šibke vratne mišice.

2. Razvrstitev otroških avto sedežev glede na otrokovo višino

Do sedaj je bila otrokova teža odločilen dejavnik pri izbiri otroškega avto sedeža. Z uvedbo i-Size so vsi otroški avto sedeži razvrščeni glede na otrokovo višino – podobno kot pri izbiri velikosti oblačil. Na ta način boste lažje izbrali pravi sedež in se izognili prezgodnji izbiri naslednjega sedeža.

3. Izboljšana zaščita v primeru bočnega trka

Bočni trk je eden od najpogostejših scenarijev* pri trkih. Zato i-Size, kot prvi varnostni predpis za otroške avto sedeže, zahteva visoko stopnjo zaščite v primeru bočnega trka. Pri tej vrsti trka je deformacijska cona veliko manjša kot pri čelnem trku ali trku od zadaj. Ker ima vozilo manj prostora, da absorbira nastalo energijo, je otrokova glavica še posebej občutljiva za poškodbe.

4. Obvezna ISOFIX pritrditev

i-Size določa, da morajo biti otroški avto sedeži nameščeni z uporabo sistema ISOFIX. ISOFIX vzpostavlja stabilno povezavo med karoserijo in otroškim avto sedežem in zmanjšuje tveganje za nepravilno namestitev v vozilo.

5. Homologacija z i-Size avtomobili

Otroški avto sedeži i-Size so homologirani z vsemi i-Size avtomobilskimi sedeži in s skoraj vsakim vozilom, opremljenim s sistemom ISOFIX. Na ta način boste veliko lažje našli pravi sedež za vaše vozilo. Da je vaše vozilo opremljeno z i-Size sedežem boste prepoznali po logotipu na ustreznem sedežu ali našli v knjižici z navodili za uporabo vašega vozila. Če nimate homologiranega vozila i-Size, morate pri proizvajalcu otroškega avto sedeža preveriti seznam ustreznih vozil.

kako-izbrati-pravi-sedez-4-1100x575.jpg

Pogosta vprašanja

Kateri je trenutno veljavni evropski standard za otroške varnostne avtosedeže?

Varnostni zadrževalni sistemi za otroke (varnostni avtosedeži za dojenčke, varnostni avtosedeži za otroke in jahači), ki so naprodaj v Evropi, morajo biti skladni s standardom ECE R44/03* ali novejšim standardom R44/04.

Standard ECE R44/04 je bil uveden konec junija leta 2005, vsi novi avtosedeži pa morajo biti v skladu z njim od junija 2006 (kar velja za celo Evropo).

*Če uporabljate zadrževalni sistem, ki je v skladu s starejšo različico standarda R44, bi ga bilo dobro zamenjati z avtosedežem, skladnim s standardom R44/04 ali standardom i-Size. Do nadaljnjega se bosta oba standarda uporabljala vzporedno. Tako se lahko avtosedeži, ki so v skladu s katerim od teh standardov, še naprej prodajajo in varno uporabljajo.

Katere so prednosti novega standarda i-Size?
  1. Boljša zaščita glave in vratu pri dojenčkih in malih otrocih, ki morajo biti med vožnjo obvezno obrnjeni nazaj do starosti 15 mesecev.
  2. Izboljšana varnost otrok, ker se pri testiranju otroških varnostnih avtosedežev po standardu i-Size upošteva tudi vedenje varnostnega avtosedeža, udeleženega v nesrečah s stranskimi trki.
  3. Manjše tveganje za nepravilno namestitev zaradi obvezne uporabe sistema ISOFIX.
  4. Lažja izbira ustreznega varnostnega avtosedeža, saj i-Size določa skupine varnostnih avtosedežev glede na višino oz. starost otroka. Ne prihaja do prekrivanja skupin za različno težo.*

*Čeprav sta merili za izbiro in uporabo avtosedeža starost in višina, bo za vsak avtosedež določena največja dovoljena teža otroka, da sidriščne točke ISOFIX ne bodo preobremenjene.

Zakaj se menja trenutno veljavni standard ECE R44/04?
  1. Raziskave kažejo visoko prisotnost napak pri namestitvi varnostnih avtosedežev v vozilo ali pri nameščanju otroka v varnostni avtosedež. V prvem primeru je glavni razlog napačne uporabe namestitev s pomočjo varnostnega pasu.* Uporaba sistema ISOFIX je veliko preprostejša, zato je ta v skladu z novim pravilnikom i-Size obvezna.
  2. Standard ECE R44/04 dovoljuje vožnjo otrok v naprej obrnjenem položaju od doseženih 9 kg teže (približno 9 mesecev) dalje, zaradi česar starši pogosto prehitro zamenjajo sedež skupine 0+ za večjega. Otroci bi morali med vožnjo ostati obrnjeni nazaj, dokler njihova velikost to omogoča. Standard i-Size predpisuje obvezno vožnjo otrok v nazaj obrnjenem položaju do starosti 15 mesecev.
  3. Kljub temu, da je 28 % avtomobilskih nesreč udeleženih v nesreči s stranskim  trkom, standard ECE R44/04 ne vključuje kriterijev za testiranje varnostnih avtosedežev, ki so udeleženi v prometni nesreči s stranskim trkom. Odobritveni testi za standard i-Size bodo vključevali tudi teste stranskih trkov.
  4. Z vidika potrošnika je standard ECE R44/04 morda videti zapleten, saj dovoljuje različne načine nameščanja varnostnega avtosedeža v vozilo: z varnostnim pasom in sistemom ISOFIX ter univerzalne, poluniverzalne in specialne avtosedeže. Poleg tega se skupine glede na težo otroka prekrivajo, zaradi česar lahko starši izberejo neustrezen avtosedež za svojega otroka.

 

*Farid Benjellal, 6. mednarodna konferenca o zaščiti otrok v avtomobilih, München, 2008.

Zakaj i-Size zmanjšuje možnost napačne izbire varnostnega avtosedeža?

Pri standardu i-Size se skupine varnostnih avtosedežev ne prekrivajo. Zato starši lažje definirajo varnostni avtosedež oz. skupino avtosedeža, ki je najbolj ustrezna za njihovega otroka.

Standard ECE R44/04 na primer dovoljuje, da se otrok s težo 10 kg vozi obrnjen naprej, v smeri vožnje. V primeru, da taisti otrok presega povprečno pričakovano težo glede na sovrstnike, je lahko ta otrok precej mlajši od 15 mesecev. To pa je starost, pri kateri je po mnenju strokovnjakov otroka primerno voziti v avtosedežu, ki je v vozilo nameščen v smeri vožnje avtomobila.

Kdaj začne veljati novi standard i-Size?

Faza I uvedbe standarda i-Size se je začela leta 2013 (univerzalni vgrajeni sistem ISOFIX, položaj v smeri nazaj ali položaj v smeri naprej s pritrdilno točko Top Tether ali podporno nogo. Pogoji za vozila: minimalna vzdržljivost podvozja.). Faza II se je začela leta 2015 (Avtosedeži, pritrjeni s pasom in sistemom ISOFIX.  Pogoji za vozila: združljivost s sistemom ISOFIX in varnostnim pasom.). Faza III sledi v letu 2018, ko naj bi se uradno ukinil standard ECE R44/04. Sedeži i-Size, sedeži, pritrjeni s pasom in sistemom ISOFIX, in sedeži, pritrjeni izključno s pasom. Za vse bo veljaven en sam pravilnik.

Do kdaj bodo avtosedeži, skladni s standardom ECE R44/04, še na voljo na tržišču?

Z letom 2018 se bodo končale odobritve za ECE R44/04 (če se uresničijo informativni datumi), trgovci na drobno pa bodo lahko te avtosedeže prodajali še nekaj časa po tem. Natančne datume bodo določile Evropska komisija in države članice EU.

Kako dolgo še lahko uporabljam sedanji avtosedež?

Kupci bodo lahko avtosedeže z oznako ECE R44/04 verjetno kupovali do leta 2018, uporabljali pa jih bodo lahko tudi po tem datumu.

Ali bodo vsi varnostni avtosedeži s sistemom ISOFIX, ki so bili izdelani od sredine leta 2013 naprej, morali biti proizvedeni v skladu z i-Size standardom?

Ne, trenutno sta v veljavi oba standarda (ECE R44/04 in i-Size), ne glede na to, ali se uporabljajo z varnostnimi pasovi ali s sistemom ISOFIX. Avtosedeži ECE R44/04 bodo tako na voljo dokler jih v III. fazi uvedbe i-Size standarda (predvidoma leta 2018) ne nadomestijo avtosedeži z oznako ECRS R129.

Kakšna so pričakovanja glede rasti števila avtosedežev i-Size?

Pričakujemo, da se bo število varnostnih avtosedežev i-Size v naslednjih letih povečevalo vzporedno z razpoložljivostjo avtomobilov, ki omogočajo uporabo teh avtosedežev. Prvi avtomobili za avtosedeže i-Size so bili na voljo že konec leta 2013.

Ali bo klasifikacija (sistemi skupin) avtosedežev i-Size vzporedna trenutni klasifikaciji?

Ne. Na nalepki bo prikazana velikost, kateri je avtosedež namenjen.

Mere 40 cm–70 cm se nanašajo na velikost otroka, za katero je avtosedež namenjen. Teža <24 kg pomeni, da je sedež oblikovan za največjo težo otroka 24 kg. Oznaka E označuje državo, kjer je bil avtosedež odobren. Številka pod to oznako se nanaša na uradno odobritveno številko avtosedeža.

Ali se bodo avtosedeži i-Size lahko uporabljali v vseh avtomobilih?

Avtosedež i-Size se bo lahko uporabljal v vseh avtomobilih z odobrenimi sedišči i-Size. Morda ga boste lahko namestili že v sedanji avtomobil (brez odobrenih sedišč i-Size), vendar le v primeru, da bo proizvajalec avtosedeža zagotovil seznam odobrenih avtomobilov (kot je trenutno zahtevano za poluniverzalne avtosedeže). Uporaba otroškega avtosedeža i-Size v avtomobilu, ki ga ni na seznamu, je lahko nevarna.

Avtomobili z vsemi specifikacijami i-Size (razen oznake) so že ali še bodo na voljo na tržišču. Organizacija Euro NCAP je v sredini leta 2013 že posredovala sezname ustreznih vozil z i-Size sedišči.

Kako bo pravilnik i-Size vplival na zasnovo avtomobilov?

Proizvajalci avtomobilov bodo morali upoštevati nove zahteve in pri vseh sediščih, za katera je odobrena uporaba avtosedeža i-Size, zagotoviti, da:

  • imajo ISOFIX in sidriščno točko Top Tether,
  • zagotavljajo ustrezno vzdržljivost podvozja na območju stika podporne noge varnostnega sedeža in talnega dela avtomobila,
  • je na voljo dovolj prostora za namestitev večjih avtosedežev, obrnjenih nazaj (za otroke do starosti 15 mesecev),
  • bodo označena z nalepko i-Size, v priročniku vozila pa bodo navedene podrobne informacije.
Ali se lahko otrok, starejši od 15 mesecev, vozi v avtosedežu, obrnjenem nazaj?

Standard i-Size ne določa, v katero smer vožnje mora biti nameščen avtosedež po dopolnjenih 15. mesecih starosti otroka. Če je varnostni avtosedež v skladu s pravilnikom ECRS R129, o položaju v smeri vožnje ali proti njej odloča otrokov skrbnik.

Imamo avtosedež, ki je skladen s standardom i-Size. Ali otroka pri starosti 15 mesecev lahko obrnem naprej, ne glede na njegovo višino?

Da. Ko otrok doseže starost 15 mesecev, se v vozilu lahko vozi tako, da gleda naprej.

Kako je z uporabo avtosedeža s sistemom ISOFIX in varnostnim pasom za odrasle (nevgrajenim) za otroke nad 105 cm/skupina 2 in naprej? Ali standard i-Size velja tudi za njih?

Standard i-Size za skupine 2 in 2/3 (130/150 cm) s sistemom ISOFIX se je začel uvajati s fazo II, torej v začetku leta 2015.

Kaj pa avtosedeži, ki se namestijo samo z varnostnimi pasovi?

Za avtosedeže, ki se namestijo samo z varnostnimi pasovi, se bo standard i-Size začel uvajati s fazo III, ki bo, glede na informativne datume, uvedena leta 2018.

Ali so otroški avtosedeži brez normativa i-Size nevarni?

Ne, otroške avto sedeže, odobrene v skladu z obstoječim varnostnim predpisom ECE R44, lahko še naprej uporabljate s polnim zaupanjem in zagotavljajo najmanj minimalne stopnje varnosti, določene z zakonodajo. Nova zakonodaja je namreč namenjena dodatnemu izboljšanju varnosti in zaščite otrok v vozilih, poenostavitvi homologacije otroških avto sedežev z vozili in skrbi, da bodo izbira, namestitev in uporaba otroških avto sedežev enostavnejše tudi na dolgi rok. Veliko obstoječih otroških avtosedežev brez normativa i-Size še vedno presega varnostne zahteve, ki jih določa zakonodaja.

Ali je Isofix edini način namestitve avtosedežev i-Size?

Novi varnostni predpis ECE R129 (i-Size) sedaj v 1. končni fazi določa, da morajo biti vsi otroški avto sedeži nameščeni z uporabo sistema ISOFIX. To vključuje vse otroške avto sedeže z integriranim sistemom varnostnih pasov, primerne za malčke, visoke do 105 cm oziroma stare od 4 – 4 let in pol. Edina izjema so lupinice z vidnimi vodili za varnostni pas. Te lahko namestite tudi brez ISOFIX pritrditve. Poleg ECE R129 je v veljavi še vedno obstoječi predpis ECE R44, ki omogoča uporabo otroških avto sedežev z varnostnimi pasovi.


i-size-imate-vprasanje.png
letak_avtosedezi_zivljenje_je_potovanje-1100x200.jpg